“We do not take pictures with our cameras, but with our hearts and minds.” 

Arnold Newman (1918-2006) was één van ‘s werelds bekendste en meest bewonderde portretfotografen ooit. Geliefd vanwege zijn ‘omgevings’ portretten van kunstenaars, artiesten en politici, ving hij de essentie van zijn onderwerp door hen in hun natuurlijke omgeving te laten zien. In de beginjaren 1940 was dat uitzonderlijk. ”De omgeving heeft iets toe te voegen aan de compositie en moet betrekking hebben op de persoon. Ongeacht wie het onderwerp is, het moet een interessante foto zijn”, aldus Newman. Hij werkte met een grootformaat camera en daarmee was zijn werkwijze traag. Zo ontlokte hij niet alleen alle aandacht van zijn geportretteerden maar ook om ervoor te zorgen dat elk detail van een scène werd opgenomen. Zijn misschien wel meest bekende foto is het portret van de Russische componist Igor Stravinsky uit 1946 aan een vleugel.

De piano steekt strategisch af tegen een lege muur, en creëert de illusie dat de deksel een muzikale noot is. Zo fungeerden zijn achtergronden vaak als abstracte geometrische componenten in zijn zorgvuldig gekozen composities. Op het bovenstaande contactvel zien we een interessante zoektocht naar de ‘match’ met zijn onderwerp. Newman is niet meteen tevreden en probeert meerdere poses uit.

Het onderstaand filmpje is een boeiend interview uit 2001, waar Newman open over de fotografie en zijn eigen werk vertelt..

 

 

Geef een reactie