Er is veel gevoel aanwezig in de onderstaande beroemde foto.


Niet alleen het zacht binnenkomend licht en het extra stukje doek op het bed voor de baby, maar vooral de liefdevolle blik van de moeder is archetypisch. Haar intentie wordt vooral versterkt vanwege de onzichtbare blik van het kind. En daarnaast hebben we de familiekat, die een mysterieuze verfijning als zowel warme huiselijkheid brengt. “Het is een snapshot van mijn vrouw en kind”, zei Elliott Erwitt in 1953 toen hij het beeld maakte.

In hetzelfde jaar van deze foto trad hij toe tot het Magnum Photos-agentschap en twee jaar later werd het beeld opgenomen in The Family of Man van Edward Steichen. De foto is een bijzondere uitzondering in het oeuvre van Erwitt’s bijna zestigjarige carrière als fotograaf met werk doordrenkt van ironie, humor en surrealisme.

Bekijk hier de korte video; Erwitt slaat steeds de spijker precies op z’n kop:

Vind je dit een interessant artikel? Kijk ook eens naar W. Eugene Smith.

Geef een antwoord