Fan Ho was veertien toen hij van zijn vader een Kodak Brownie kreeg; in datzelfde jaar won hij zijn eerste fotografieprijs. 

In 1949 verhuisde het gezin vanuit Shanghai naar Hong Kong, waar de jonge Fan Ho zijn liefde voor fotografie bleef uitoefenen. Op 18-jarige leeftijd kocht hij een Rollei (dubbele lens) waarmee hij in 10 jaar tijd zijn beroemde werk vastlegde. Koelies, straatventers, groente- en fruitverkopers, op straat spelende kinderen en langslopende mensen.

Ho wist de ziel van Hong Kong te vangen door de ontberingen en veerkracht van haar burgers te laten zien. Dat is wat zijn werk zo intens menselijk maakt, zijn liefde voor het alledaagse en de gewone mensen van de exotische stad. Of zoals hij het zelf zei: “I love Hong Kong and I love Hong Kong people.”

Fan Ho werd ‘de grote meester’ genoemd, de ‘Cartier-Bresson van het Oosten’. Hij verdiende zijn bekendheid als een van de meest geliefde straatfotografen van Azië die Hongkong vastlegden in de jaren vijftig en zestig. Hij had het geduld om te wachten op ‘het beslissende moment’; de samenkomst van het onverwachte tegen een sterk geometrische achtergrond. Hij creëerde ook graag drama en sfeer met tegenlichteffecten, of door de combinatie van rook en licht. Zijn favoriete locaties waren de haven, de straten, de steegjes en markten, liefst rond aanbreken van de dag of de schemering.

Voor zijn 28e levensjaar bereikte zijn werk een hoogtepunt; hij won in zijn tijd bijna 300 lokale en internationale prijzen en titels. Zijn talent werd opgemerkt door de filmindustrie, waar hij begon als acteur voordat hij overstapte naar filmregie. Hij bleef tot aan zijn pensioen regisseren. 

Voorafgaand aan zijn overlijden in juni 2016 selecteerde Ho 500 negatieven die hij goed genoeg achtte voor een boekpublicatie. Kort daarna, toen hij ziek werd, was zijn grootste zorg dat het project zou worden voltooid. Dankzij de hulp van Sarah Greene (directeur van Blue Lotus Gallery) en de familie van Ho kwam zijn wens in vervulling. Hoewel het veel tijd kostte om alle negatieven te selecteren en ervoor te zorgen dat ze goed werden gescand, werd zijn wens een jaar later werkelijkheid. Voor Ho’s dochter Claudia heeft de nauwe samenwerking met haar vader en zijn foto-archief, haar begrip voor haar vader alleen maar verrijkt.

“Ik was nooit zo betrokken bij de artistieke carrière van mijn vader, maar deze kans zorgde ervoor dat ik hem leerde kennen als ‘de kunstenaar’,” vertelt ze. “Het hele proces gaf ons de kans om dicht bij hem te zijn en hem te eren door zijn laatste wens uit te laten komen.”

Door de publicatie van het boek Portrait of Hong Kong kan de wereld het Hongkong van Fan Ho ervaren. Zijn ongelooflijke documentatie toont een stad in beweging, zonder enig spoor van de aankomende wolkenkrabbers die de skyline van de stad zullen gaan innemen. Hoewel hij de voorkeur gaf aan zwart-wit, zien we ook verrassende kleurenopnames; Ho experimenteerde met alle technologie die hem op dat moment ter beschikking stond.

Maar hij bleef tot het einde van zijn leven bij zijn stelling: ‘Truly good photographs are not taken with the camera, they come from inside you’.

Fan Ho (1931-2016)

Dit bericht heeft 3 reacties

  1. Ferdi Notten

    Hallo Jorgen en Koen,
    Bedankt voor jullie artikel over Fan Ho. Ik kwam in 2017 toevallig een prachtig fotoboek van hem tegen in de plaatselijke boekhandel. Het heet “Hongkong Yesterday”. Ik heb ‘t toen gekocht. Dit moet zijn laatste boek van de trilogie zijn geweest. Jullie filmpje is ook erg informatief. Alleen dat de ondertiteling ook Chinees is. Op YouTube kun je de ondertiteling ook laten vertalen naar Engels en zelfs Nederlands. Nogmaals dank.

    Groet,
    Ferdi

  2. Serge Van de Voorde

    wauw, een voor mij nieuwe naam. Dank je om deze fotograaf onder het licht te brengen. Mooi !

  3. Karin

    Geweldige foto’s helemaal zoals ik ze graag zie en natuurlijk zou willen maken. Het alledaagse leven op straat, ik houd hiervan!

Geef een antwoord