Henry Wessel (1942-2018) kreeg voor het eerst erkenning in de jaren 1970 toen hij deel uitmaakte van de ‘New Topographics’.

The New Topographics was een groep van fotografen die de conventies van de heersende landschapsfotografie uitdaagden. Ze vervingen de ‘schijnbare’ poëzie door het vastleggen van alledaagse scènes en onderwerpen, zoals verkeerslichten, reclame, lege landschappen en buitenwijken. Rond diezelfde periode verhuisde Wessel van New York naar San Francisco vanwege een grote liefde; de kwaliteit van het licht in Californië. 

In zijn nieuwe omgeving fotografeerde hij de lokale architectuur en het sociale landschap in zowel zwart-wit als kleur, gekenmerkt door lange schaduwen en rijke variaties in tonen. 

Over het beoordelen van een succesvolle foto, zei Wessel het volgende: “Je bent opeens verbonden met de onderlinge samenhang van alles, van links naar rechts, onder naar boven en van voor naar achter. Alles bevindt zich in een spirituele balans middenin de chaos.”

 

 

 

 

 

Geef een reactie