John Heartfield was aangesloten bij het Dadaïsme en een pionier van de fotomontage.

Hij werkte tussen de twee Wereldoorlogen in Duitsland en Tsjecho-Slowakije en ontwikkelde een unieke methode voor het hergebruik van foto’s met een krachtige politieke strekking.

Heartfield’s werk weerspiegelde de chaos in Duitsland in de jaren 1920 en ’30 toen het langzaam afgleed naar een sociale en politieke catastrofe. Onderstaande montage verscheen in het tijdschrift, ‘Arbeiter-Illustrierte Zeitung’ in 1932. Dit nummer was gewijd aan de komende nationale verkiezingen met beelden die betoogden tegen het Nationaal-Socialisme. Deze iconische montage maakte zo’n sterke indruk dat het als een links politieke poster werd gereproduceerd en uiteraard niet lang daarna werd verboden.
Heartfield maakte een combinatie van een röntgenfoto van een borstkas en een populaire foto van Hitler. 

 

De montage verwijst naar het op grote schaal financieren van de Nazipartij door bankiers en industriëlen. ‘Adolf, de übermensch, slikt goud en spreekt blik.’

Komt ons dit niet bekend voor? De Duitse filosoof Georg Hegel schreef het rond 1800 al heel helder: ” Aus der Geschichte der Völker können wir lernen, das die Völker aus der Geschichte nichts gelernt haben.”

 

 

 

 

 

Geef een reactie