John Heartfield was aanhanger van het dadaïsme en een pionier in de fotomontage.

Hij werkte tussen de twee wereldoorlogen in Duitsland en Tsjecho-Slowakije. Hij ontwikkelde in zijn werk een unieke methode voor het hergebruik van foto’s met een krachtige politieke strekking.

Heartfield’s werk weerspiegelde de chaos in Duitsland in de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw.  Het land gleed langzaam af naar een sociale en politieke catastrofe.

Onderstaande montage verscheen in het tijdschrift Arbeiter-Illustrierte Zeitung in 1932. Dit nummer was gewijd aan de komende nationale verkiezingen en bevatte beelden die betoogden tegen het nationaalsocialisme. Deze iconische montage maakte zo’n sterke indruk, dat het als een links politieke poster werd gereproduceerd en uiteraard niet lang daarna werd verboden.

Heartfield maakte een combinatie van een röntgenfoto van een borstkas en een populaire foto van Hitler. 

De montage verwijst naar het op grote schaal financieren van de Nazi-partij door bankiers en industriëlen. Het onderschrift luidt: ‘Adolf, de übermensch, slikt goud en spreekt blik’.

Komt ons dit niet bekend voor? De Duitse filosoof Georg Hegel schreef het rond 1800 al heel helder: “Aus der Geschichte der Völker können wir lernen, das die Völker aus der Geschichte nichts gelernt haben.”

Vind je dit een interessant artikel? Kijk ook eens naar Barbara Kruger.

Geef een antwoord