Twee jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog werd ’s werelds meest prestigieuze fotoagentschap, Magnum Photos, opgericht. 

De oprichting kwam tot stand door vier fotografen: Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, George Rodger en David Seymour.

Tot dan toe hadden tijdschriften de rechten in handen van in opdracht gemaakte foto’s. Magnum zou hun hiervan onafhankelijk maken, door zich de rechten zelf toe te laten eigenen. Hierdoor konden de fotografen hun foto’s ook aan andere magazines verkopen. Nu konden ze ruimte creëren om aan inspirerende autonome projecten te werken. In het begin waren er kantoren in Parijs en New York, later volgde London en Tokio.

Inmiddels is Magnum’s archief een wereldverzameling van het leven van mensen, plaatsen en gebeurtenissen van de 20ste en 21e eeuw. Beelden van culturele iconen zoals James Dean en Marilyn Monroe, Gandhi en Castro bestaan naast elkaar in een collectie van afbeeldingen van internationale conflicten, politieke onrust en cultureel leven.

Inbegrepen zijn de wereldberoemde oorlogsfoto’s, van de Spaanse burgeroorlog en de D-Day landing tot oorlogen in Midden-Amerika, Afghanistan en Irak. Net als onvergetelijke beelden van historische gebeurtenissen. scènes uit het dagelijks leven in een breed scala aan historische context en nog veel meer dan dat.

Het is een buitengewoon waardevol visueel archief, waarvan iedereen wel iets op zijn netvlies heeft staan.

Vanaf het begin komen elk jaar de fotografen bij elkaar voor een jaarlijkse vergadering in één van de kantoren waar portfolio’s worden bekeken. Een nieuwe fotograaf wordt, bij toelating, kandidaat. Na twee jaar dient de kandidaat opnieuw een portfolio in en krijgt dan, bij goedkeuring, de status van partner. Twee jaar daarna moet er weer nieuw werk worden ingediend en kan de partner, met een meerderheid van de stemmen, volwaardig lid worden. Dit blijft voor het leven: de fotograaf wordt mededirecteur en aandeelhouder. Zo houdt Magnum de kwaliteit hoogstaand en geeft men hiermee een uiterst positief signaal af naar hun afnemers en doelgroepen. Een unieke positie tussen alle andere beeldproducenten. 

Vind je dit een interessant onderwerp? Kijk ook eens naar De Verborgen Kennis van de Fotografie.

Geef een antwoord