Richard Prince fotografeert foto’s van advertenties en haalt ze uit hun context.

Wat van de foto’s overblijft als ze vanuit hun commerciële doel een nieuwe betekenis krijgen, zijn wat kunstmatig aandoende werken die zich nu zelf staande moeten houden. Uitvergroot en ingelijst, hangend in galeries en musea, krijgt het geheel een pop-art achtige manier van aanpak en uitstraling. De beroemde foto’s die we kennen uit de magazines communiceren zo het tegendeel en doen zelfs absurd aan.

 

Prince ontleedt hiermee de desinformatie en gebakken lucht waaraan we elke dag constant blootgesteld zijn.

Sam Abell is de fotograaf van de Marlboro cowboy voor de advertenties destijds, en in onderstaand filmpje praat hij over Prince’s foto’s die inmiddels voor miljoenen zijn geveild. In het filmpje blijkt dat Abell weinig idee heeft hoe kunst en de kunstwereld werkt en neemt het persoonlijk op.

 

Deze post heeft 3 reacties

  1. Maar het zijn wel zijn foto’s die gebruikt worden. Hoe de Kunstwereld ook werkt. De “ inhoud” en boidscgap is verandert door de tekst weg te laten. Het kunst idee is van Prince maar de kernfoto afbeelding is en blijft van Abel. Dat kan en mag toch niet. Dacht ik tenminste. Maar zou fout kunnen zijn. Interessant.

    1. Prince neemt de foto’s van Abel en plaatst ze in een volledig andere context. De beelden veranderen hierdoor van betekenis. Auteursrechtelijk kan Abel er geen aanspreek op maken omdat de foto’s in opdracht zijn gemaakt. Het gaat hierbij dan ook niet om Abel en zijn Foto’s maar om het concept; wat blijft er van de commerciële foto over als je hem zijn betekenis ontneemt?

  2. Een citaat uit Wikipedia: “He began copying other photographers’ work in 1977. His image, Untitled (Cowboy), a rephotographing of a photograph by Sam Abell and appropriated from a cigarette advertisement, was the first rephotograph to be sold for more than $1 million at auction at Christie’s New York in 2005.”
    Nogal commercieel lijkt me, vergoelijkt omdat het nu ‘kunst’ heet?

Geef een reactie