Drie jaar geleden liepen we in het fotomuseum Rob Hornstra tegen het lijf. 

Grappig was dat we in dezelfde week een Facebook post hadden gemaakt over zijn langlopend onderzoek het ‘Sochi-project.’ 

Van 2009 tot 2014 maakten hij, samen met schrijver/filmmaker Arnold van Bruggen, een imposant en indringend document over Sochi; een badplaats, maar ook een omstreden regio waar in de 2014 de Olympische Winterspelen plaatsvonden. Het is een boeiend fotografisch diepteverslag van een melancholische krater waar ooit het trotse communistische vuur spuwde.

Binnen de autonome documentaire fotografie neemt Rob Hornstra een belangrijke rol in vanwege zijn langlopende fotoprojecten. Slow journalism wordt het ook wel genoemd. Geen hijgende deadlines maar onderzoekende verhalen met diepgang. Hierin lijkt Hornstra een Amerikaanse fototraditie te volgen. Maar het wordt interessanter met schrijver van Bruggen erbij waarin de brug naar James Agee en Walker Evans met hun legendarisch boek ’Let Us Now Praise Famous Men’ al snel gemaakt is.  

Wie werkt er nog zo mag je je afvragen? Als we vervolgens lezen dat beide documentaristen een nieuw project op Bredaphoto presenteren, besluiten we contact op te nemen.

“The Europeans is een tijdsdocument van de periode 2020-’30. We bevinden ons in een unieke fase waarin drastische veranderingen gaan plaatsvinden.” Zegt Hornstra. “Grote gebeurtenissen volgen elkaar momenteel in rasse schreden op. Ik documenteer voor de toekomst. Over 100 jaar kijk je heel anders naar dit werk dan dat we nu misschien doen. En dat mensen dan een gevoel kunnen ervaren wat deze periode inhoudt. Daarom is dit het moment voor een document in de traditie van Henri Cartier-Bresson’s Les Européens of August Sander’s People of the 20th Century.

 

Dit project is dus geen nieuwsfotografie maar een langlopend onderzoek verpakt in een soort tijdscapsule. En dat hij August Sander noemt is voor ons een bijzondere bevestiging. Inspiratiebronnen zijn extreem belangrijk. Fotografisch is alles al gedaan en waar we ons nu op mogen concentreren zijn de vormtoepassingen. Deze toepassingen zijn in de geschiedenis van de beeldtaal ontwikkelt en hebben hun kracht bewezen. 

Wat Rob Hornstra sterk doet is het typologisch portret inzetten, geïnspireerd op August Sander. Hiermee slaat hij twee vliegen in één klap nl; je maakt de overeenkomst in de verscheidenheid, in dit geval tussen de Europeanen. En daarnaast zie je dat de tijd in de beelden gevangen zit, zoals hij het zelf aangeeft.

In ‘The Europeans’ zien we naast de portretten ook landschappen en uitsnedes. Beiden roepen een sterke gevoels- en sfeerimpressie op die de portretten goed aanvullen. Door deze toepassingen in te zetten en subtiele selecties te maken, zie je de inhoud naar boven komen. De beelden communiceren met elkaar maar vooral met jou als kijker. Je wordt meegenomen in een stroom van gewaarworden, emotie, gevoel en suggestie. Dat is wat een goede fotoserie met je doet en dat maakt fotografie zo ongelooflijk uniek!

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie