Nagasaki werd aangevallen op 9 augustus 1945, om 11.02u in de ochtend.

Dit horloge is opgegraven op zo’n 700m. van het epicentrum en is precies op dat moment stil blijven staan. Shōmei Tōmatsu heeft het symbool op zo’n manier gefotografeerd dat het zou kunnen verwijzen naar de zon of de Japanse vlag. Het horloge is op een doek geplaatst en veroorzaakt schaduwen die een juiste sfeer oproepen.

 

De beroemde foto hoort bij een indringende reportage die Tomatsu in 1961 maakte van de verminkte slachtoffers van Nagasaki.

Maar de eigenzinnige Tomatsu werd vooral als een soort mentor gezien door de controversiële ‘Provoke’ groep. Provoke was een, in kleine oplage, experimenteel Japans fotomagazine opgericht in 1968 door fotografen als Takuma Nakahira, Yutaka Takanashi en schrijver Takahiko Okada. Bij het tweede nummer schoof de bekende Daido Moriyama aan.

Provoke magazine was een platform voor een nieuwe fotografische expressie om fotografie te bevrijden van de sterk aanwezige fotografie-establishment. Slechts drie nummers mocht het avontuur duren maar het realiseerde een diepgaand effect op de Japanse fotografie in de jaren ’70 en ’80.

De Provoke-fotografen voerden campagne tegen een wereld van een schijnbare zekerheid en vroegen niet langer: “Wat moeten we fotograferen?” of “Hoe moeten we fotograferen?”, maar in plaats daarvan hadden ze meer fundamentele vragen zoals “Wat is fotografie?”, “Wie wordt een fotograaf?” of “Wat is zien?”. Hun korrelige, wazige en wankele foto’s waren voor de groep een uitdrukking van hun twijfels over de toenmalige ‘conservatieve’ fotografie.

 

 

 

Geef een reactie