In 1975 opende de historische tentoonstelling ‘New Topographics’ in het George Eastman House in Rochester, New York. Landschaps-documentaire fotografie werd opnieuw uitgevonden sinds Walker Evans zich er voor het eerst in de midden jaren ’30 van de vorige eeuw intensief mee bezig had gehouden voor de Resettlement Administration.


De tentoonstelling betekende een radicale verschuiving van de traditionele perceptie van het landschap en was tevens een keerpunt in de geschiedenis van de fotografie. Een groep van 10 fotografen benadrukte de relatie tussen mens en zijn omgeving door middel van het documenteren van industriële indringers, scènes van uitdijende voorsteden, motels en parkeerplaatsen in het landschap. Het gaf de toeschouwer meer dan ‘food for thoughts’ en zette hiermee een volledig nieuwe koers binnen de fotografie op kaart.

De verantwoordelijke fotografen waren:

  • Robert Adams
  • Lewis Baltz
  • Bernd en Hilla Becher
  • Joe Deal
  • Frank Gohlke
  • Nicholas Nixon
  • John Schott
  • Stephen Shore
  • Henry Wessel

Het topografisch landschap binnen de fotografie is momenteel actueler dan ooit en dat is ook niet helemaal vreemd. De kunstwereld heeft deze tak van sport volledig omarmt, want je kunt de boodschap in een dergelijk landschap enkel en alleen met fotografie communiceren. Dat maakt deze discipline zo bijzonder en uniek!

Geef een reactie